КЦ Блог


17.11.2020

Учим да боље учим - мотивација код деце

Како да мотивишете децу да уче уз помоћ приручника "Учим да боље учим" прочитајте у тексту наше гошће на блогу – психолога Марије Манојловић

 

Једно од основних питања која брину родитеље јесте како да мотивишу своје дете да учи.
Изостанак мотивације за учење углавном се уочава у старијим разредима основне школе или у средњој школи. Иако има деце која изгубе интересовање за школу с почетком пубертета, велики је број и оних чије су школске задатке од почетка углавном радили родитељи, те је са усложњавањем градива и повећањем његовог обима родитељима постало немогуће да све постигну. Како би ваше дете на време постало самостално, заволело школу и научило да преузме иницијативу и одговорност у изради домаћих задатака, предлажемо да од најранијих дана (предшколског узраста) дете учите да је сазнавање свакодневан процес. За то је потребно да увидите интересовања и таленте свог детета, да му омогућите да проба нове ствари, да упозна и доживи неуспех и да научи да истрајава. Учење кроз игру најбољи је начин да се заволи стицање знања и да то постане део свакодневне рутине. Увођењем обавеза као што су различити хобији (спорт, глума, школица математике, неки инструмент) дете се учи вештини организовања и поштовања сатнице.

Једна од књига која може на бројне начине стимулисати процес сазнавања код вашег детета јесте Учим да боље учим, коју је објавио "Креативни центар“. У овом приручнику дете се учи како да препозна своје таленте и склоности, да буде упорно и не одустане због неуспеха, да постане одговорно за оно што може само да обавља. Конципиран је тако да даје кратке и једноставне савете и пружа могућност провере напретка. Савети су врло практични и обухватају вештине у организацији радног простора и времена, мотивацији за израду домаћих задатака, у поштовању школских правила, раду у групи, савладавању страних језикаи техника памћења, као и методе за савладавање основних математичких операција. Верујемо да је ова књига јединствена на тржишту управо због тога што се проблемима мотивације и радних навика бави у најранијем узрасту, то јест намењена је млађим основцима, а неки делови могу бити корисни и за предшколце.

Када дете научи да прихвата своје обавезе (било да се ради о поспремању играчака, било о одласку на тренинг), када се навикне да има свакодневни распоред активности (када се једе, када се иде на спавање, када се пакује за вртић, када се иде на неки хоби), много лакше ће прихватити и школске обавезе. На тај начин дете ће бити припремљено да поштује правила и ауторитет (до сада ауторитет родитеља и/или васпитачице), те ће школа донети новине у обиму и садржају градива, али дете ће већ бити навикнуто на то да учи и да понекад ради и оно што му је тешко. Увођењем дневног распореда дете учи да мора да ради и оно што му се у том тренутку не ради (мора да дође да једе иако би у том тренутку радије ишло напоље, мора да покупи играчке иако га то тада баш много мрзи...). Све ово олакшава детету да прихвати школу, да се не повуче пред неуспехом и да развије свакодневне радне навике. А познато је да што смо у нечему бољи, то смо мотивисанији да у томе истрајавамо и напредујемо.

Марија Манојловић, психолог у Развојном саветовалишту Дома здравља Звездара

Марија Манојловић завршила је основне студије психологије на Филозофском факултету у Београду и мастер студије из клиничке психологије на универзитету Екс-Марсељ (Aix-Marseille) у Француској. Ради са децом и адолесцентима у Развојном саветовалишту Дома здравља Звездара. Неки од њених чланака могу се наћи на порталу Психоцентрала, на блогу Психолошког саветовалишта Центар, као и на Фејсбук страници Психосинергија, а чест је гост и у емисији „Све боје живота“ научно-образовног програма Радио-телевизије Србије. Ауторка је два романа – „Сусрети у прошлости“ и „Можда је тако и морало бити“.

 

banka intesa