КЦ Блог


29.04.2021

Разговори с илустраторима: Борис Кузмановић

Борис Кузмановић илустровао је велики број књига, уџбеника и радних листова за Креативни центар. Многе од њих добиле су различита домаћа и међународна признања

Kњига Дар-мар освојила је 2019. године неколико важних награда за илустрацију (награда на Београдском, Новосадском и Нишком сајму књига, као и Награду УЛУПУДС-а), а његове илустрације налазе се и у уџбеницима за основце и предшколце који су освојили Награде за најбољи европски уџбеник (Музичка култура 3, Забавни свет геометрије, Весели вртић и Математика као игра 1 и 2).

Борис Кузмановић рођен је 1980. године у Новом Саду где је завршио средњу Уметничку школу за графику и дизајн Богдан Шупут. На новосадској академији уметности завршио је основне и постдипломске студије на предмету Графика и обликовање књиге. Од 2003. године сарађује са неколико издавачких кућа у земљи и иностранству. До сада је урадио више од 50 сликовница, књига, уџбеника са преко 1000 илустрација – како за децу тако и за одрасле. Учествовао је на више самосталних и колективних изложби у земљи и иностранству. Од 2008. године предаје на Универзитету Метрополитану Београду.

1.         Како је дошло до ваше сарадње са Креативним центром?

Још док сам био студент на Академији уметности у Новом Саду тадашња професорка графике књиге Сузана Кубинец упућивала је студенте у којима је препознала потенцијал у илустративном изражавању на једну (нама већ увелико познату) издавачку кућу која објављује сјајне илустроване књиге за децу и младе. За нас су илустрације Добросава Боба Живковића и Душана Павлића представљале право инспиративно благо које је нас је покретало и охрабривало да се држимо таквог курса у визуелном изражавању. Мој први долазак 2003. године у Креативни центар представљао је огроооман стимуланс и одговорност, јер је већ током те посете уследио и први пројекат. Тај први текст завршио је (код мене) у фиоци и никада га нисам реализовао (у питању је био текст Речник врлинa) из страха да нећу одговорити задатку, па је тек следећи пројекат за уџбеник Музичко 3 заправо представљао прави почетак.



2. Која је ваша омиљена илустрација коју сте радили за неко од издања Креативног центра?

Током више од 15 година сарадње са Креативним центром сваки пројекат је представљао изазов јер је то увек означавало један степеник више у мом креативном изразу. Ипак, неке књиге су чиниле да се догоди додатна магија коју су подједнако осетили и текстописац и уредник и илустратор и читалачака публика. За мене је први такав текст био Чајник Жилберовог прадеде ауторке Гордане Здјелар, који је представљао прави ужитак за илустрвовање. Амбијент, атмосфера и нарација у одређеним илустрованим сценама чини се сјајно дочараним. Затим Радознало врапче Бране Црнчевића у коме се специфичан дигитални колаж показао као добар избор како за мене, тако и за надоградњу текста, а допало се и читаоцима. На крају, споменуо бих и занимљиву збирку песама Драгане Малденовић Дар-мар за коју сам добио подршку уредника у виду потпуне слободе и поверења у избору илустратививног израза. То се показало као добитна комбинација!

   

2.         Где налазите инспирацију за свој рад и шта најчешће цртате?

Не бих могао тачно да одговорим на први део питања, јер инспирација обухвата изузетно широку палету осећања који се у зависности од ситуације померају на различите тачке. Можда би мир који осећам док цртам био најадекватинији као одговор за то шта ме инспирише. На срећу или на жалост, цртам углавном када су ми на столу задати пројекти. Остатак времена више користим у размишљању, шетњи или читању – тај сегмент ми се чини важнијим и плодотворнијим за стваралачки рад од цртачког тренинга.

3.         Која је, по вашем мишљењу, улога илустрације у књигама за децу?

Ово питање је комплексно и може се посматрати из више углова: стваралачког, социјалног, емотивног, педагошког и других. Књига било које врсте важна је за децу и њихов (ментални, креативни, емотивни) развој како из угла родитеља који врши интеракцију са дететом док му чита књигу или имагинативног покретача које дете осети док чита текст или посматра неку слику. Тај текст или та илустрација не морају бити никаква спектакуларна форма, већ морају у себи поседовати магију коју ће дете -читаоца увући у тај други свет. Управо зато мислим да је слободан избор код деце при избору текста или илустрације најважнији, јер они осете која им баш та форма у датом тренутку одговара. Родитељи у великој мери уоквирени конвенционалним вредностима могу често (из добре намере) погрешно да усмере дете у избору књиге, подцењујући и заборављајући моћ дечије интуиције и имагинације. Управо због тога задатак тржишта је да читаоцима пружи што ширу палету различитих текстуалних тема и стилова у илустацији.

4.         Омиљена књига из вашег детињства?

Морам да признам да књига није играла важну улогу у мом детињству. То су махом биле бојанке, једна енциклопедија о животињама и Политикин забавник. Много већи утицај на мене су имали стрипови и цртани филмови. Анимирани филмови су за мене представљали истинску преокупацију и инсприрацију, са тадашњом жељом да једног дана радим у Дизнијевој компанији. Откривање илустрације као правог визуелног блага је дошло тек касније при крају средње школе. Тек сада, као професор илустрације, увиђам и цивилизацијску вредност и значај коју је илустрована књига имала на друштво и културу.

5.         На чему тренутно радите?

Тренутно завршавам врло необичан текст који ме је бацио у ребус, јер сам дуго размишљао о томе на који начин да га илустративно представим. У питању је сликовница Бабарога ауторке Јелене Живановић. Волим кад  добијем (надам се сада већ традиционално) овакве текстове, јер ми омогућавају игру и ширу слободу у цртачкој интерпретацији која ме највише испуњава.

Радове Бориса Кузмановића можете видети на сајту:

https://www.behance.net/kuzmaboki

 

 

banka intesa